lørdag 22. august 2009

Betrakninger i nedgangen i antall transplantasjoner

Jeg gjør oppmerksom på at dette er kun mine tanker.
Ser vi på tallene for antall utførte transplantasjoner de siste årene, ser vi at 2008 var et toppår.
Dette takket være arbeidet som bl.a. Stiftelsen Organdonsjon har gjort. Mange fylte ut donorkort da, og donorkort har ingen "best før" dato. De gjelder fortsatt.
I år har antall transplantasjoner gått drastisk ned. Da spør jeg meg selv; Skyldes dette den dårlige sykehusøkonomien, og store budsjettunderskudd som skal dekkes opp i inneværende år? Har sykehusene fått beskjed om å senke antallet organdonasjoner? Selve om transplantasjonene foregår på Rikshospitalet, så medfører det kostnader for donorsykehusene før transplantasjonsteamet kan starte arbeidet.
Jeg har fått vite at et stort sykehus her i landet, for et par år siden, fikk beskjed om å begrense donasjoner. Dette ble imidlertid oppdaget og det kom kontrabeskjed. I år så ligger det an til et underskudd pr idag på ca 600 mil på Oslo Underversitetsykehus (Rikshospitalet, Radiumhospitalet og Ullevål) som skal dekkes inn i løpet av ca 4 mnd. Bjarne Håkon Hansen var bastant i sin uttalelse om at mer penger fikk de ikke, og sykehusene skal gå i balanse ved årskiftet.
Da spør jeg: Hva skal det spares inn på? Alle vet at en transplantasjonspasient er en kostbar pasient. Er det oss som venter på en transplantasjon det skal spares inn på??
Vil helseministeren fortsatt satse på organdonasjoner og transplantasjoner?

5 kommentarer:

  1. Jeg har tenkt tanken selv. Det billigst for helsevesenet er jo at vi bare dør. Uff.

    SvarSlett
  2. Det beste for samfunnet er ikke at personer på venteliste dør, men får en transplantasjon og kommer seg tilbake til livet og samfunnet.
    Det er svært god samfunnsøkonomi i organdonasjon og transplantasjoner. Utfordringen er å få politikerne til å se utover en budsjettperiode.

    SvarSlett
  3. Hei, jeg fant bloggen din hos Bibbi. Jeg venter ikke på noen transplantasjon, men ble hjerteoperert i nov 07. Jeg har ikke fått lest gjennom bloggen din, men skal få gjort det mellom bleieskiftene :o). Håper virkelig de ikke tenker på å spare penger når det gjelder slike livsviktige saker.

    SvarSlett
  4. Siste: har idag hørt at det er utført 6 lungetransplantasjoner i løpet av sommeren. Et lite rush altså. Veldig veldig gledelig!!

    SvarSlett
  5. Via en bekjent i sykehus systemet på disse store sykehusene har jeg også hørt rykter om at det står på mangel på personale.. Altså økonomi. En skremmende tanke dette her. Og jeg håper Truls har rett i det han skriver i kommentarfeltet her.

    SvarSlett