fredag 1. januar 2010

Året 2009, Oppsummering

Året 2009 begynte så tøft, men sluttet så godt.
Jeg gikk inn i 2009 i isolat på St. Olavs hospital med en kraftig infeksjon i sårhulen etter lungeoperasjonen. Nyttårsaften var det ernærning intravenøst og jeg sov stort sett hele dagen.
Etter utskrevelse ble det legekontroller og medisiner.
Jeg hadde frikort etter 10 dager!
Jeg mistet min mor i den tiden jeg lå på isolat, slik at jeg kunne ikke delta i begravelsen. Det var tungt. Vigdis var tilstede. Jeg slapp heldigvis å sitte alene da selve begravelsesseremonien fant sted. Takket være vår gode venn Inger prest.

Første halvår var stort sett preget av sykehusinnleggelser ved Rikshospitalet og ved St. Olavs Hospital. Spøkte med at jeg burde melde midlertidig flytting.
Jeg forsto vel ikke hvor syk jeg var, men merket at det stadig var en pleier inne hos meg. Alvoret gikk opp for meg da min favorittsykepleier satt seg ved senga og fortalte at jeg var den sykeste pasienten i avdelingen, så jeg hadde bare å bruke ringeklokka. Hun ville ikke finne meg liggende på gulvet et eller annet sted. Det gikk inn. Hittill hadde jeg kviet meg for å ringe på - ville ikke mase på de travle pleierne.
Legene og pleierne kjente godt til at jeg skulle til Rikshospitalet igjen for å prøve å passere nåløyet. De gjorde alt de kunne slik at jeg klarte turen.
Kardiologen ba oss å være forberedt på 3 svar. Ja, nei eller vi må vente litt. Hadde det blitt nei ville dette ha blitt min siste Jul/Nyttår.
Alle vet jo hvordan det gikk. I dag sitter jeg her med nytt hjerte.
Hjertemessig har det ikke vært noen komplikasjoner, men noen av medisinene jeg bruker har en bivirkning som plager meg mye.
Jeg har så mye luft i magen og får ofte sterke kolikksmerter. Det er alt annet en behagelig. Utenom det, har jeg det bare kjempefint.

Ønsker alle mine blogglesere og venner et riktig godt nytt år - håper alle får oppleve god helse i løpet av kommende år.

2 kommentarer:

  1. Et riktig godt nyttår til deg og dine Roar:) Håper bivirkningene roer seg - men veldig bra at hjertet fungerer som det skal!!! Stotr klem fra Hilde i Bergen

    SvarSlett
  2. Ett riktig godt nyttår til deg også Roar. Det er litt av ett år du har vært igjennom, men dæ så godt at det har gått som det har gått. Lykke til i 2010. Kanskje vi treffes igjen da. :-)

    SvarSlett