onsdag 24. juni 2009

Sol, sommer og hjertesvikt

Dette er en kombinasjon som ikke er helt enkel for oss som har alvorlig hjertesvikt.
Jeg holder meg unna øl, spekemat osv.hele året. Salt MÅ vi holde seg unna. Nå som gradestokken kan stige godt over 20 gr, er det spesielt viktig å få i seg nok drikke. Det går på saft, Farris og appelsinbrus for å få litt forandringer. Selvfølgelig kan jeg drikke rent vann også, men da må det "tilbringe" en stund i kjøleskapet før det smaker meg. Drikker det også. Vannmelon er også godt.
Siden jeg går på Marevan (blodfortynnende), så er det mye jeg må være forsiktig med. Kål bl.a. For mange er det en selvfølge å bruke kinakål eller salathode i en frisk sommersalat til grillmaten. Vigdis er blitt flink til å lage en god salat uten kål. Er så mye annet vi kan bruke, mango f.eks. Kjøpe ferdig marinert kjøtt er jo blitt populæret. Jeg foretrekker å lage marinaden selv, for da vet jeg hva det er i den og saltinnholdet minimaliseres.
Men hva gjør vel det at jeg må begrense inntaket av mye godt. Jeg har tross alt et godt liv på min måte. Jeg er også imponert over at Vigdis så lett klarer å følge meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar