fredag 2. april 2010

Jeg har ikke fortalt hele sannheten

Jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg har gått i den samme fella som Vigdis gjorde før transplantasjonen. Når andre mennesker spurte om hvordan det gikk, svarte hun at det går bra. Hun ga altså de et helt feil inntrykk. Det gikk ikke bra, var bare det at vi tilpasset oss hele tiden min sykdom.
Jeg har jo skrevet at jeg har det bra. Har da bare tenkt på hjerte. Men tilbehøret (karosseriet) rundt hjerte har det ikke alltid like bra.
Jeg har store luftproblemer, magen er stramt som et trommeskinn. Da jeg også i tillegg har kraftig forstørret lever, årsaken til det var hjertesvikten, har jeg følelsen av at leveren blir presset opp mot lungene. De dagene jeg er spesielt plaget med dette, blir det tungt å puste, og jeg blir sliten av den minste ting. I dag er en slik dag. Prøvde meg på å få løsnet litt på snøen ute i hagen, men måtte bare gi meg. Ble andpusten og utslitt.
Er heldigvis ikke alle dager som er slik, men de som er slik, er slitsomme.

2 kommentarer:

  1. Heldigvis er ikke alle dager like! Jeg setter stor pris på at du forteller "hele" sannheten. Når alle som er transplanterte sier at de har det bra etterpå, så skaper det et inntrykk av at det er det som er det normale, slik det skal være. Så sliter folk som ikke har det bare bra alene rundt omkring og tror at de er de eneste. Som du vet har jeg selv valgt å være ærlig om at ting ikke bare er bra, at det er slitsomt og krevende å være meg til tider. Det er mine egne forventninger som er problemet, at jeg ikke gir meg selv nok tid til at prosessen med å komme på beina igjen er lengre enn jeg trodde. Jeg tror at mine forventinger kommer av at jeg bare har hørt historier om folk som har det bra. Nå vet jeg at slik er det ikke, det er flere som sliter i lang tid etter en tx.

    Dette med magen, tror du dette kommer av immunsupp medisinene? Har du i så fall noe råd å gi?

    Håper våren gir deg mange gode dager, Roar

    Hilsen fra Åshild

    SvarSlett
  2. Får lyst til å skrive en kommentar. Når vi sier at det går bare bra, så er det både sant og ikke helt sant. Sammenlignet med månedene før TX så er han svært mye bedre - jeg opplever faktisk at livet går på skinner nå! Men, det er fortsatt endel problemer. Roar plages veldig med luftsmerter. Enkelte dager er de direkte hemmende for livsutfoldelsen. Tror det skyldes bivirkninger av medisinene. I tillegg har han skjelvinger som også er en betydelig bivirkning. Dagene er ikke like, og heldigvis er de fleste gode selv om luftproblemene er der hele tiden - de bare varierer i intensitet! Livet ER godt nå til tross for bivirkninger - vi opplever disse problemene så uendelig små sammenlignet med de som var før han fikk nytt hjerte. Vi er så takknemlige for at det ble mulig å få et nytt hjerte, at vi fikk et nytt liv begge to. Sykdommen rammet oss begge om enn på litt ulik måte. Vigdis

    SvarSlett