onsdag 15. juli 2009

Forberedelser til Transplantasjonen

Det er deilig å kunne slutte å si en eventuell transplantasjon nå. Det har vært en lang ventetid med usikkerhet om jeg noen gang kom på lista. Jeg var egentlig godkjent i nov 08, men så fikk jeg en infeksjon og alt ble mer usikkert.
Nå har den ene av mine to kontaktsykepleiere fra Riksen ringt meg, jeg er innmeldt i FHLT (Foreningen for Hjerte- Lungetransplanterte) og en masse informasjonsmateriell er lest. Det er mange hensyn å ta etter en transplantasjonen, men de kan jeg leve godt med. Jeg får et nytt liv i gave.
Katt og fugl kan jeg ikke ha. Minste problem for meg.
Likedan er blomster FYFY i den første tiden. Jeg kan heller ikke spise grapefrukt. Det blir heller ingen problem.
Det jeg kommer til å savne mest den første tiden etter operasjonen, vil være besøk av barnebarna. Barn kan bære på smitte som er helt ufarlig for de, men for meg kan det bli kritisk. Immunforsvaret mitt er kraftig nedsatt etter transplantasjonen. Grunnen til at immunforsvaret settes ned er for å redusere faren for avstøting.
Likedan så må det ikke komme allment ut den eksakte dagen for når transplantasjonen ble foretatt. Dette av hensyn til donorens pårørende.

1 kommentar:

  1. Håper alt går bra når den store dagen kommer :-)
    Tenker på deg og gleder meg til den dagen du skriver at du er frisk :-)

    SvarSlett